OVER INCLUSIE

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . tekst: monique vAn eijkelenBurg en roBin verstrAten Studietips van Robin met kenmerken van autisme en dyslexie universiteiten en hogescholen moeten aan de bak met inclusiviteit. de Wet Gelijke behandeling eist dit en ze gaan ervoor. maar hoe doe je dat in de praktijk? Vraag hulp aan ervaringsdeskundige studenten, dachten ze in utrecht. Goed idee. robin heeft tips genoeg. Zijn moeder monique is lid van Impuls & Woortblind en vatte zijn tips voor ons samen. H 16 I&W mAGAZIne nr 1 - 2022 é robin, wil je ons adviseren over wat we bij de universiteit utrecht (uu) kunnen verbeteren op gebied van inclusie? en dan speciaal gericht op jongeren met b.v. autisme, dyslexie of Ad(H)d?’’ deze vraag kreeg robin Verstraten (25) nadat hij de masterscriptieprijs 2021 van de hele universiteit won. de selectiecommissie roemde niet alleen de inhoud van zijn scriptie, maar ook dat hij dit behaalde met dyslexie en kenmerken van Asperger. Dit filmpje van zijn reactie op de prijs is ruim 70.000 keer bekeken. duizenden mensen, waaronder velen met autisme, dyslexie of Ad(H)d, waren blij met de openlijke erkenning. en dat terwijl robin ooit door diezelfde uu voor een middelbare scholieren-voorprogramma van de universiteit geweigerd is, omdat zijn Asperger het hem te moeilijk zou maken. reden toen voor robin om zijn kenmerken van autisme goed te leren kennen en ermee te leren omgaan. Het resultaat was er: diagnose-‘af’ op zijn 17e na een compleet heronderzoek. en op zijn 18e startte hij alsnog met een dubbele studie wis- en natuurkunde. toch liep robin – zeker in het begin – wel op tegen wat kenmerken. diagnose of niet, je bent ook wie je bent. Wat hielp robin om succesvol en met plezier te studeren? Hieronder geven wij een aantal van zijn persoonlijke tips. 1. Kijk niet naar de ‘standaard’ kenmerken van diagnoses, maar maak je eigen profiel aan. Wat zijn je eigen sterktes en zwaktes, en ook: wat heb jij specifiek te trainen/ leren. Wat kun je in 1x leren, en waar heb je permanent wat ondersteuning bij nodig? Je kunt eventueel werken met persoonlijkheidsanalyses uit het bedrijfsleven. dat werkt vaak verfijnder dan veel van wat de zorg aanbiedt. daarmee onderzoek je ook heel specifiek jouw leerstijl.

17 Online Touch OVER INCLUSIE Home


You need flash player to view this online publication